Jump to content

علم میراث کی اہمیت وضرورت


Abu.Huzaifa

تجویز کردہ جواب

علمِ ميراث مذهبي فنون ميں بهت هي جامع ، مشكل اور اهميت كا حامل فن هے اور فقه كا ايك مستقل باب هے۔

 

الله سبحانه و تعاليٰ نے انساني مخلوق كو پيدا فرما كر انسان كي صحيح هدايت و ره نمائي كے ليے انھيں ميں سے انبيا و رسل عليهم الصلاۃ والسلام كو مبعوث فرمايا۔ اگرچه بعض امتوں نے سمجھا كه نبي و رسول انسان ميں سے نهيں هوتے ، ليكن خالقِ كائنات نے اس كي حكمت يوں بيان فرمائي:

 


٫٫وَقَالُو ا لَو لَا اُن زِلَ عَلَي هِ مَلَك وَلَو اَن زَل نَا مَلَكًا لَّقُضِيَ ال اَم رُ ثُمَّ لَا يُن ظَرُو نَ وَلَو جَعَل نَاهُ مَلَكًا لَجَعَل نَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَس نَا عَلَي ھِم مَّا يَل بِسُو نَ ٬٬

 


﴿الانعام:8 9﴾

 


اسي طرح سے رب العزت نے جس انسان كو جتنا افضل بنايا ، اسے اتنا هي مكلف بنايا اور افضليت كے اعتبار سے ذمه داري بھي عطا فرمائي۔ ان تكليفات ميں بعض حقوق الله اور بعض حقوق العباد هيں ۔ ان حقوق ميں ميراث بھي هے جو دين كے اور اركان و فرائض كي طرح ايك ركن و فرض هے اور ان جميع اركان كي ادائيگي كي طرح تركه كي تقسيم وارثين كے درميان لازم هے۔ ليكن آج كے اس مادي دور ميںامت مسلمه كا اكثر طبقه اس فرض كي ادئيگي ميں حد درجه سستي اور لاپروائي برت رها هے، حتي كه بعض ايسے بھي مسلم ملتے هيں جنھيں اتنا تك نهيں معلوم كه تركه كي صحيح تقسيم اسلام ميں بهت ضروري هے ۔ اس وجوب پر عدم عمل كے اسباب و علل كيا هيں ، اس سلسلے ميں بهت هي اهم سوال هے ۔ جس كا جواب معاشره اسلامي كو ديكھ كر چند لفظوں ميں يه ديا جا سكتا هے ، چوں كه هندوستاني اور غير هندوستاني سماج و معاشره كے درميان مبلغينِ اسلام نے اس موضوع پر بهت زياده خدمات انجام نهيں ديں ۔ علي سبيل المثال تبليغ كے ميدان ميں خطبا ، مقررين اور مصنفين و مولفين كا بڑا اهم كردار رها هے ، ليكن دونوں مجال كے فكر و فن احكامات اسلاميه كي حقيقي ترجماني و دعوت و تبليغ ميں اپني صلاحيت كا جادو دكھاتے رهے ، مگر مسئله ميراث ان كے زبان و قلم پر بهت كم آيا ۔ اس طرح اس موضوع پر خدمت كرنے سے وه اتنے دور چلے گئے كه جب تك واپس آتے بهت دير هو چكي تھي اور عوام الناس كا ايك بڑا طبقه نا علمي كي بنياد پر اس اهم فرض پر عمل كرنا چھوڑ ديا۔ اور شايد يه كهنا بھي غلط نه هوگا كه اگر اصول نهيں بلكه فروع كے برابر بھي اس مجال ميں توجه هوتي تو يقينا يه صورتِ حال درپيش نهيں هوتي ، اس كے ساتھ جواب كا يه پهلو يه بھي هے كه اگر بعض مسلمانوں كو معلوم بھي هوتا تو متاعِ دنيا كے حرص و لالچ اور آخرت سے بے توجهي اس پر عمل كرنے سے روكتي هے۔

 


قبلِ اسلام عرب ميں نظامِ ميراث: زمانه جاهليت ميں عربوں ميں ميراث كي تقسيم كا رواج عام تھا اور اس پر ان كا عمل بھي تھا، البته تقسيمِ ميراث كے اصول و قوانين عام طور سے ان كے ذهني اختراعات تھے۔ ان كے نزديك وارثين دو بنيادوں پر تركه كے اهل هوتے تھے۔ اول: نسب، ثاني:سبب۔

 


نسب: يعني وه افراد جنھيں قرابت داري كي وجه سے تركه ملتا تھا، وه بڑے مرد هوتے تھے جن ميں جنگ كي صلاحيت هوتي تھي۔ دشمنوں اور حريفوں سے قتال كر كے اپني قوم كے ليے مالِ غنيمت جمع كرتے، اس طرح جو بڑا هوتا ، اسے ورثه ملتا تھا ۔ اگر ميت كا كوئي لڑكا نه هوتا تو ايسي صورت ميں عصبات ميں جو قريبي اوليا هوتے انھيں ورثه ملتا تھا جيسے بھائي اور چچا وغيره ۔ عورتوں كو، چھوٹے كم عمر لڑكے لڑكيوں كو وه تركه نهيں ديتے تھے ۔

 


سبب: اهلِ عرب تبني كے سبب تركه ديتے تھے اور متبني كا وراثت ميں وهي درجه هوتا تھا جو درجه صلبي بيٹے كا هوتا۔

 


زمانه جاهليت ميں عربوں كے درميان دو چيزيں بهت زياده رواج پا چكي تھيں۔ اولاً: جو شخص كسي كو گود ليتا تھا اس كي موت يا طلاق كے بعد اس كي بيوي سے نكاح جس طرح صلبي بيٹے كے ليے حرام قرار ديتے تھے اسي طرح متبنيٰ كے ليے بھي حرام قرار ديتے تھے۔ثانياً: اهلِ عرب متبني كو اهلِ ميراث ميں شمار كرتے تھے۔ اسي طرح توارث بالسبب ميں توارث بالحلف اور معاهده بھي تھا ۔ توارث بالحلف اس طرح هوتا تھا ۔ دو قبيلے كے دو لوگوں كے درميان عقد كا قيام اس طرح هوتا تھا كه دونوں هي ايك دوسرے سے كهتے تھے :ميرا خون تمهارا خون هے، ميدانِ جنگ ميں ميري شكست تمهاري شكست هوگي۔ تم ميري مدد كرو گے ميں تمهاري مدد كروں گا اور تم ميرے وارث هوگے ميں تمهارا وارث هوں گا۔ اس طرح جب دونوں ميں سے كوئي ايك مر جاتا تو مذكوره حلف و قسم كي بنياد پر دوسرا اس كا وارث بنتا تھا۔

 


اهلِ عرب قبلِ اسلام كم عمر بچوں اور عورتوں كو يه كهه كر شمار نهيں كرتے تھے كه نه يه جنگ كرتے هيں اور نه هي شه سواري كے قابل هيں ۔ ان كا يه عمل حضرت عبد الله بن عباس رضي الله تعاليٰ عنهما كي اس روايت سے پوري طرح واضح هے، فرمايا:

 


٫٫لما نزلت الفرائض التي فرض الله فيھا ما فرض للولد الذكر و الانثي و الابوين كرھھا الناس و بعضھم و قالوا:تعطي المر ۃ الربع والثمن و تعطي الابنۃ النصف و يعطي الغلام الصغير و ليس من هو لائ حد يقاتل القوم ولا يجوز الغنيمۃ اسكتو عن ھذا الحديث لعل رسول الله صلي الله عليه وسلم ينساه و نقول له فليغيره، فقال بعضھم يا رسول اللّٰه: انعطي الصبي الميراث وليس يغني شيئا وكانو يفعلون ذلك في الجاهليۃ ولا يعطون الميراث لا من قاتل يعطونه ال كبر فال كبر ٬٬

 


 ﴿تفسير جرير ابن طبري،ج:8ص:32﴾

 


زمانه جاهليت ميں اهلِ عرب كا موقف عورتوں اور چھوٹے بچوں كے ساتھ يهي تھا۔ آج بھي بعض دنيادار مسلمان احكامات اسلام كے خلاف نازيبا الفاظ نكالتے هيں اور سوئ ادب سے كام ليتے هيں ، الله تعاليٰ ان كو هدايت فرمائے۔

 


زمانه جاهليت كے نظامِ ميراث ميں اسلام كا موقف: قبلِ اسلام عام عربوں كي زندگي كفر و شرك ميں رنگي هوئي تھي۔ ان كے عقائد ان كے نبي كي تعليمات سے بهت مختلف تھے ۔ وه اپنے نبي اور آسماني كتابوں كے اكثر احكام ميں تحريفات كر چكے تھے۔ اپني زندگي كے اصول و قوانين اپني خواهشات كے مطابق ترتيب ديتے تھے ۔ تورات و انجيل ميں جو احكامات مكتوب تھے ، ان كے بيش تر احكامات ميں تبديلي اپني طبيعت اور ماحول كے مطابق لاتے تھے۔ ايسي بے معني اور جهالت كي زندگي گزارنے والوں كے بيچ اسلام آيا تو عربوں كو مسائلِ ميراث ميں چند سالوں تك ان كي عادت پر رهنے ديا ، پھر الله رب العزت نے تبني كو اس قول سے:

 


٫وَمَاجَعَلَ اَد عِيَائَ كُم اَب نَائَ كُم ﴿الاحزاب:4﴾

 


اور نه تمهارے پالكوں كو تمهارا بيٹا بنايا۔

 


اور اس قول سے :

 


٫٫اَد عُو ھُم لِآبَائِھِم ھُوَ اَق سَطُ عِن دَ اللّٰهِ فَاِن لَّم تَع لَمُو ا آبَائَھُم فَاِخ وَانُكُم فِي الدِّي نِ وَمَوَالِي كُم ٬٬

 


 ﴿الاحزاب:5﴾

 


انھيں ان كے باپ هي كا كهه كر پكارو، يه الله كے نزديك زياده ٹھيك هے ، پھر اگر تمھيں ان كے باپ معلوم نه هوں تو دين ميں تمهارے بھائي هيں اور بشريت ميں تمهارے چچا زاد۔

 


متبني كے سلسلے ميں ان كا يه عمل بھي بهت معروف تھا اور اس پر بڑي سختي سے عمل كرتے تھے ۔ اگر گود لينے والا مر جاتا يا وه اپني بيوي كو طلاق دے ديتا تو ايسي صورت ميں متبني اس كي بيوي سے شادي نهيں كر سكتا تھا ۔ اسلام نے اس غلط اور بے بنياد رسم كو بھي باطل قرار ديا اور صاحبِ تشريع اسلامي صلي الله عليه وسلم نے زيد ابن حارثه كي مطلقه بيوي زينب بنت جحش سے شادي فرما كر اهلِ عرب كے سامنے ان كي غلط روايات كو عملي طور پر باطل فرمايا۔ اس سلسلے ميں الله سبحانه و تعاليٰ ارشاد فرماتا هے:

 


٫٫فَلَمَّا قَضٰي زَي د مِّن ھَا وَطَرًا زَوَّج نٰكَھَا لِكَي لَا يَكُو نَ عَلَي ال مُو مِنِي نَ حَرَج فِي اَز وَاجِ اَد عِيَائِھِم اِذَا قَضَو ا مِن ھُنَّ وَطَرًا وَكَانَ اَم رُاللّٰهِ مَف عُو لًا ٬٬

 


 ﴿الاحزاب:37﴾

 


زمانه جاهليت كي غلط رسوم ميں تبني كو ميراث كے اسباب ميں سے ايك سبب قرار دينا تھا جسے اسلام نے باطل كيا ، كيوں كه گود ليا هوا، گود لينے والے كا حقيقت ميں بيٹا نهيں هوتا، بلكه وه اس كا اجنبي هوتا هے ، لهذا اسے ميراث كا حق دار قرار دينا حقيقت اور واقعيت كے خلاف كرنا هے ۔

 


ره گئي بات حلف يا موالاۃ كے ذريعه وراثت كا ثبوت تو يه جمهور فقها كے نزديك منسوخ هے البته بعض فقها كے نزديك ثابت هے۔﴿احكام القرآن،ج:3،ص:77﴾

 


ابتداے اسلام ميں شريعتِ مطهره نے هجرت اور مواخات كي بنياد پر وراثت كو جائز قرار ديا، اسي وجه سے مهاجرين جو مكه سے مدينه گئے ، وه هجرت كے سبب سے ايك دوسرے كے وارث هوا كرتے تھے۔ اسي طرح وه مهاجرين و انصار جن كے درميان سيد الخلق صلي الله عليه وسلم نے اخو ت قائم كي تھي اُسے سببِ ميراث قرار ديا ليكن جب الله كے آخري اور محبوب دين ميں لوگ جوق در جوق داخل هونے لگے اور اسلام كي قوت هر محاذ ميں ظاهر هو گئي تو شريعتِ مطهره نے هجرت اور اخوت جو اولا اسلام ميں اسبابِ ميراث تھے اس قول سے منسوخ كيا:

 


٫٫وَاُو لُو ال اَرحَامِ بَع ضُھُم اَو لٰي بِبَع ض فِي كِتَابِ اللّٰهِ مِنَ ال مُو مِنِي نَ وَال مُھَاجِرِي نَ ٬٬ ﴿الاحزاب:6﴾

 


اسلام كے اس آفاقي نظام ميں چھوٹے بڑے، عورت مرد بلكه جميع انسان كے جمله حقوق كي پوري حفاظت هے۔ ساتھ هي ساتھ جاهليت كے اس غير منصفانه رسم و رواج كے بطلان كے دلائل و براهين بھي هيں۔

 


مذهب مهذب نے حقوق كي پاس داري كي هے ، هر شخص كو اس كا صحيح حق عطا كيا حتي كه زوجيت كے قيام كو سبب ميراث قرار ديا، آقا كو غلام كي آزادي كي وجه سے ميراث گردانا۔ ان جميع دائمي اصول و قوانين نے نظامِ جاهليت كو اجمالاً اور تفصيلاً دونوں طرح سے ختم كر ديا۔ اجمالي بطلان الله سبحانه و تعاليٰ كے اس قول سے ظاهر هے:

 


٫٫لِلرِّجَالَ نَصِي ب مِّمَّا تَرَكَ ال وَالِدَانِ وَال اَق رَبُو نَ وَلَلنِّسَآئِ نَصِي ب مِّمَّا تَرَكَ ال وَالِدَانِ وَال اَق رَبُو نَ مِمَّا قَلَّ مِن هُ اَو كَثُرَ نَصِي بًا مَّف رُو ضًا ٬٬﴿النسآئ:7﴾

 


اور اهلِ عرب كے خود ساخته اصول كا بطلان پورے طور پر اس آيت سے ظاهر هے:

 


٫٫يُو صِي كُمُ اللّٰهُ فِي اَو لَادِكُم لِلذَّكَرِ مِث لُ حَظِّ ال اُن ثَي ينِ فَاِن كُنَّ نِسَآئً فَو قَ اث نَتَي نِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَاِن كَانَت وَاحِدَۃً فَلَھَا النِّص فُ اِنَّ اللّٰهَ كَانَ عَلِي مًا حَكِي مًا ٬٬﴿النسآئ:11﴾ تك

 


الله رب العزت كے اس فرمان ميں

 


٫٫اِن ام رُو ھَلَكَ لَي سَ لَهُ وَلَد وَلَهُ اُخ ت فَلَھَا نِص فُ مَا تَرَكَ ٬٬﴿النسآئ:176﴾

 


ايسے زمانے ميں عورتوں كے حقوق كي حفاظت كا اعلانيه ذكر هے جس دور كے لوگوں كے بيچ عورتوں كا كوئي معاشرتي مقام و درجه نهيں تھا۔ وه عورتوں كے ساتھ حيوانيت كا سلوك كرتے تھے۔ الحمد لله آج بھي اعداے اسلام كے ليے يه آيت چيلنج هے جو مذهبِ مهذب اسلام كے دائمي و ابدي اصول هيں،جو فطرتِ انسانيه كے مطابق هيں، يه اعتراض كرتے هيں كه دينِ محمد صلي الله عليه وسلم ميں عورتوں كے حقوق كو نظر انداز كر ديا گيا هے ۔ عورتوں كے طرح بچوں كے ليے بھي اسلام نے ان كے حقوق كے اصول متعين كيے هيں جن كے ساتھ اهلِ عرب حقوق كي عدم ادائيگي ميں عورتوں كا سا سلوك كرتے تھے۔

 


يقينا وراثت كا يه اسلامي نظام مكمل طور سے عدل و انصاف پر مبني هے اور فطرت كے عين مطابق هے ۔ الله سبحانه و تعاليٰ كا بيان كرده يه نظام اس وقت اور بھي واضح اور سورج كي طرح ظاهر هو جاتا هے جب هم ان سارے قوانين سے موازنه كرتے هيں جو انساني ذهنيت كي پيداوار هيں، خواه يه قوانين قديم هوں يا جديد ۔ الله تعاليٰ كے اس آفاقي دين كے اصول كو انساني اصول كے درميان جو امتيازي حيثيت حاصل هے وه اصل عقل و فكر كے نزديك دن كي دوپهر ميں سورج كي ٹكيه كي طرح واضح هے۔ الله تعاليٰ نے اس عظيم قانون ميں انسان كے جميع حقوق صحيح مستحقين تك پهنچانے كو واجب قرار ديا ۔ زمانه جاهليت ميں تقسيم تركه كے سلسلے ميں عربوں نے طاقت ور اور شه سوار كي رعايت كي تو اسلام نے كم زوروں كي رعايت كي ۔ اس ليے كه كم زور اعانت و مدد كے زياده حق دار هوتے هيں ۔ اس سلسلے ميں سيد الكونين صلي الله عليه وسلم نے ارشاد فرمايا:

 


٫٫انك ان تذر ورثتك غنيائ خير من ن تدعھم ماله يتكففون الناس ٬٬﴿نيل الاوطار،ج:1،ص:40﴾

 


اسلامي نظامِ ميراث ميں طاقت ور كو محروم نهيں كيا بلكه ايك جامع قاعده بيان كيا، جس ميں كم زور طاقت ور ، بڑے چھوٹے اور عورت و مرد هر كوئي داخل هے ۔ قاعده يه هے:هر وه شخص جس ميں اسبابِ ميراث كا كوئي سبب پايا جائے اور اس سے موانع ميراث منتفي هوں تو بهر صورت وه تركه كا حق دار هے۔٬٬ جيسا كه پهلے ميں نے ذكر كيا كه زمانه جاهليت ميں منفعت والے پهلو كي رعايت كي جاتي تھي اس ليے وه صرف بڑے مرد اور شه سواروں كو هي تركه ديتے تھے جو اپني قوم كے ليے اموالِ غنيمت اكٹھا كر سكتے تھے ۔ ليكن اسلام نے غلط رسوم كو مٹا ديا اور وجه بطلان بھي ذكر كيا اور اس كے ساتھ هي ايك قانون كا ذكر كرتے هوئے كها:٫٫جو لوگ بهت زياده قريب هيں وه دور كے رشته داروں سے زياده مستحق اور نفع بخش هيں ٬٬ جو ارشادِ خدا وندي سے واضح هے:

 


٫٫اٰبَآو ُكُم وَ اَب نَآو ُكُم لَا تَد رُو نَ وَ اَيُّھُم اَق رَبُ لَكُم نَف عًا ٬٬﴿النسآئ:11﴾

 


دوسري آيت ميں ارشاد فرماتا هے:

 


٫٫لاَيَاتِي هِ ال بَاطِلُ مِن بَي نِ يَدَي هِ وَلَا مِن خَل فِه تَن زِي ل مِّن حَكِي م حَمِي د ٬٬﴿فصلت:42﴾

 


فرائض كي شرعي حيثيت: فرائض كي مشروعيت ميںاصل كتاب الله، سنت رسول الله عليه الصلاۃ والسلام اور اجماعِ امت هے۔ اجتهاد و قياس كے ليے اس ميں راه نهيں۔ البته اجتهاد و قياس پر اجماعِ امت قائم هو تو مقبول هے ورنه نهيں۔ مشروعيت كے دلائل ميں ميں پهلے مصدر اول كتاب الله كا ذكر كروں گا ، پھر بالترتيب سنت رسول اور اجماعِ امت۔ كتاب الله سوره نسا ميں تين ايسي آيتيں هيں جن ميں ميراث كي پوري تفصيل هے۔

 


 پهلي آيت:٫٫يُو صِي كُمُ اللّٰهُ فِي اَو لَادِكُم لِلذَّكَرِ مِث لُ حَظِّ ال اُن ثَي ينِ فَاِن كُنَّ نِسَآئً فَو قَ اث نَتَي نِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَاِن كَانَت وَاحِدَۃً فَلَھَا النِّص فُ وَلِاَب وَي هِ لِكُلِّ وَاحِد مِّن ھُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ اِن كَانَ لَه وَلَد فَاِن لَّم يَكُن لَّه وَلَد وَوَرِثَه اَبَوَاهُ فَلَاُمِّهِ الثُّلُثُ فَاِن كَانَ لَه اِخ وَۃ فَلَاُمِّه السُّدُسُ مِن بَع دِ وَصِيَّۃ يُو صِي بِھَا اَو دَي ن اٰبَآو ُكُم وَ اَب نَآو ُكُم لَا تَد رُو نَ اَيُّھُم اَق رَبُ لَكُم نَف عًا فَرِي ضَۃً مِّنَ اللّٰهِ اِنَّ اللّٰهَ كَانَ عَلِي مًا حَكِي مًا ٬٬﴿النسآئ:11﴾

 


الله تمھيں حكم ديتا هے تمهاري اولاد كے بارے ميں، بيٹوں كا حصه دو بيٹيوں كے برابر هے ، پھر اگر نري لڑكياں هوں اگرچه دو سے اوپر تو ان كو تركه كي دو تهائي اور اگر ايك لڑكي هو تو اس كو آدھا اور ميت كے ماں باپ كو هر ايك كو اس كے تركه سے چھٹا ، اگر ميت كے اولاد هو ، پھر اگر اس كے اولاد نه هو اور ماں باپ چھوڑے تو ماں كا تهائي، پھر اگر اس كے كئي بهن بھائي هوں تو ماں كا چھٹا بعد اس وصيت كے جو كر گيا اور دين كے تمهارے باپ اور تمهارے بيٹے تم كيا جانو كه ان ميں كون تمهارے زياده كام آئے گا ۔ يه حصه باندھا هوا هے الله كي طرف سے ، بے شك الله علم والا، حكمت والا هے۔٬٬

 


الله سبحانه و تعاليٰ نے اس آيتِ كريمه ميں پهلے ميت كي اولاد پھر ابوين يعني ماں باپ كے تركه كا ذكر فرمايا، پھر تفصيل بيان فرمائي كه اولاد كے ميراث كي تين صورتيں هيں ، صرف بيٹے هوں، صرف بيٹياں هوں يا بيٹے اور بيٹياں دونوں هوں۔ اگر صرف بيٹے هوں تو ان كا متعين حصه ذكر نهيں فرمايا، جو اس بات پر دلالت كرتا هے كه وه عصبه هيں انھيں آپس ميں برابر ملے گا۔ صرف بيٹياں هوں تو ان كا حصه اس طرح بيان فرمايا۔ ايك بيٹي كے ليے آدھا۔ دو يا دو سے زياده كے ليے دو تهائي اور بيٹے اور بيٹياں دونوں هوں تو ان كا مقدار حصه بيان نهيں كيا ، جس ميں واضح هے كه وه عصبه هيں ۔ اس ليے لِلذَّكَرِ مِث لُ حَظِّ ال اُن ثَي ينِ كے تحت ايك بيٹے كو دو بيٹيوں كے برابر ملے گا ۔ ابوين كي بھي دو صورتيں بيان كي هيں۔

 


 پهلي صورت: ميت كے بيٹے اور بيٹيوں ميں سے كوئي اولاد هو۔

 


دوسري صورت: ميت كے كوئي اولاد نه هو۔

 


پھر پهلي صورت كي دو صورتيں هيں جو اوپر كے ترجمه سے پوري طرح واضح هے۔

 


دوسري آيت:٫٫وَلَكُم نِص فُ مَا تَرَكَ اَز وَاجُكُم اِن لَّم يَكُن لَّھُنَّ وَلَد فَاِن كَانَ لَھُنَّ وَلَد فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَك نَ مِن بَع دِ وَصِيَّۃ يُو صِي نَ بِھَا اَو دَي نِ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَك تُم اِن لَّم يَكُن لَّكُم وَلَد فَاِن كَانَ لَكُم وَلَد فَلَھُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَك تُم مِن بَع دِ وَصِيَّۃ تُو صُو نَ بِھَا اَو دَي ن وَاِن كَانَ رَجُل يُو رَثُ كَلَالَۃً اَوِام رَ َۃ وَلَهُ اَخ اَو اُخ ت فَلَكُلِّ وَاحِد مِّن ھُمَا السُّدُسُ فَاِن كَانُو ا اَك ثَرَ مِن ذٰلِكَ فَھُم شُرَكَائِ فِي الثُّلُثِ مِن بَع دِ وَصِِيَّۃ يَو صَي بِھَآ اَو دَي ن غَي رَ مُضَارَِّ وَصِيَّۃً مِّنَ اللّٰهِ وَاللّٰهُ عَلِي م حَلِي م ٬٬﴿النسآئ:12﴾

 


اور تمهاري بيبياں جو چھوڑ جائيں ان ميں سے تمھيں آدھا هے، اگر ان كي اولاد نه هو، پھر اگر ان كي اولاد هو تو ان كے تركه ميں سے تمهيں چوتھائي هے ، جو وصيت وه كر گئيں اور دين نكال كر اور تمهارے تركه ميں عورتوں كا چوتھائي هے اگر تمهارے اولاد نه هو پھر اگر تمهارے اولاد هو تو ان كا تمهارے تركه ميں آٹھواں جو وصيت تم كر جاو اور دين نكال كر اور اگر كسي ايسے مرد يا عورت كا تركه بٹتا هو جس نے ماں باپ، اولاد كچھ نه چھوڑے اور ماں كي طرف سے اس كا بھائي يا بهن هے تو ان ميں سے هر ايك كو چھٹا، پھر اگر وه بهن بھائي ايك سے زياده هوں تو سب تهائي ميں شريك هيں ميت كي وصيت اور دين نكال كر جس ميں اس نے نقصان نه پهنچايا هو ۔ يه الله كا ارشاد هے اور الله علم والا اور حلم والا هے۔

 


 آيتِ مذكور ميں ربِ كائنات نے زوجين كي ميراث كا ذكر فرمايا اور پوري تفصيل كے ساتھ دونوں كي دو حالتوں كو بيان فرمايا جو ترجمه سے پوري طرح واضح هے ۔ بعد زوجين كے اولادِ ام يعني ماں كي طرف سے بھائي بهن كے ميراث كا ذكر فرمايا جنھيں كلاله كي وجه سے تركه ملتا هے۔ ان كے حصه كے سلسلے ميں بيان فرمايا كه اگر ايك هو تو چھٹا اور دو يا دو سے زياده كي صورتوں ميں دونوں تهائي ميں برابر كے شريك هوں گے۔ اس صورت ميں بھائي كو بهن سے زياده نهيں ملے گا ۔ اس كي مصلحت كيا هے ، جواب صرف الله اور اس كے رسول صلي الله تعاليٰ عليه وسلم كو معلوم، ليكن علماے اسلام نے يه وجه بيان فرمائي هے:٫٫چوں كه بھائي اور بهن دونوں كا اتصال ميت تك ماں كے ذريعه هوا اور يه مونث هے۔ يهاں باپ كي جهت نهيں پائي گئي ، جس كي وجه سے مذكر يعني بھائي كو مونث يعني بهن سے زياده نهيں ملے گا بلكه دونوں كو برابر ملے گا۔

 


تيسري آيت:٫٫يَس تَف تُو نَكَ قُلِ اللّٰهُ يُف تِي كُم فِي ال كَلَالَۃِ اِنِ ام رُو ھَلَكَ لَي سَ لَهُ وَلَد وَلَهُ اُخ ت فَلَھَا نِص فُ مَا تَرَكَ وَھُوَ يَرِثُهَا اِن لَّم يَكُن لَّھَا وَلَد فَاِن كَانَتَا اث نَتَي نِ فَلَھُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَ اِن كَانُو اِخ وَۃً رِّجَالًا وَنِسَآئً فَلِلذَّكَرِ مِث لُ حَظِّ ال اُن ثَي ينِ يُبَيِّنُ اللّٰهُ لَكُم اَن تَضِلُّو ا وَاللّٰهُ بِكُلِّ شَي عَلِي م ٬٬﴿النسآئ:176﴾

 


اے محبوب تم سے فتويٰ پوچھتے هيں، تم فرما دو كه الله تمھيں كلاله ميں فتويٰ ديتا هے۔ اگر كسي مرد كا انتقال هو جو بے اولاد هے اور اس كي ايك بهن هو تو تركه ميں اس كي بهن كا آدھا هے اور مرد اپني بهن كا وارث هوگا۔ اگر بهن كي اولاد نه هو پھر اگر دو بهنيں هوں تركه ميں ان كا دو تهائي اور اگر بھائي بهن هوں ، مرد بھي اور عورتيں بھي تو مرد كا حصه دو عورتوں كے برابر ۔ الله تمهارے ليے انصاف بيان فرماتا هے كه كهيں بهك نه جاو اور الله هر چيز جانتا هے ۔٬٬

 


اس آيتِ مباركه ميں ان افراد كے ميراث كا ذكر هے جو باپ كي طرف سے بھائي بهن هوں ۔ آيتِ مباركه اور ترجمه سے واضح هے كه ان كي تين صورتيں هيں ۔ تفصيل اس موضوع كا متقاضي نهيں ورنه ذكر كرتا۔

 


احاديثِ نبويه شريفه صلي الله عليه وسلم: اكرم الخلق صلي الله عليه وسلم كي بهت ساري احاديث مباركه ميں ميراث كي شرعي حيثيت كا ذكر هے ۔ جن احاديث ميں ميراث كي تقسيم ، فرضيت اور وارثين و موروثين كي پوري تفصيلات موجود هيں۔ حضرت عبد الله بن عباس رضي الله تعاليٰ عنهما سے روايت هے، آپ صلي الله عليه وسلم نے فرمايا:

 


٫٫الحقوا الفرائض ب ھلھا فما بقي فال ولي رجل ذكر ٬٬﴿نيل ال وطار،ج:6،ص:56﴾

 


اس حديث شريف ميں اولي كا معني اقرب هے۔ اس حديث كو آيات سابقه كي تينوں آيتوں كے تناظر ميں ديكھيں تو آپ پريه واضح هو جاتا هے كه احكامِ ميراث كے جو مهمات هيں وه پورے طور پر بيان هيں، حتي كه حديث رسول صلي الله عليه وسلم ميں اصحاب فرد جن كوتركه دينے كے بعد جو بچ جائے اس كا مصرف بھي بيان هے ۔ وه اقرب عصبه بالنسب هيں۔ ايك دوسري حديث ميں آپ صلي الله عليه وسلم نے فرمايا:

 


٫٫انما الولائ عن اعتق ٬٬﴿نيل ال وطار،ج:6،ص:74﴾

 


الله رب العزت كے اس فرمان:

 


٫٫واولوا الارحام بعضھم اولي ببعض في كتاب الله ٬٬

 


اور سيد الانبيا عليه الصلاۃ والسلام كي اس حديث :

 


٫٫الخال وارث من لاوارث له ٬٬

 


 ميں اقارب ميں سے كسي ذوي الفرض اور عصبه كي عدم موجودگي ميں تركه كے مصرف كا بيان هے كه ايسے وقت ميں تركه ان بقيه اقارب كو ملے گا جو اهلِ فرض يا عصبه ميں سے نهيں هيں۔ اس مسئله ميںفقها كا اختلاف هے ، تفصيل مصادر و ماخذ ميں موجود هے، زيرِ بحث عنوان اس بات كا متقاضي نهيں۔ مذكوره حديث كو احمد، ابو داو د اور ترمذي نے روايت كيا هے ۔ صاحب ترمذي نے اس حديث كو حسن كها هے۔﴿فتح الباري،ج:12,ص:3﴾

 


علم فرائض كي ضرورت و اهميت: علمِ فرائض به نسبت ديگر علومِ كے بهت مشكل هے ، مرتبه كے اعتبار سے اعليٰ هے اور اس علم كا اجر بهت زياده هے، كيوں كه يه ديني اور قرآني علوم ميں سے هے۔ الله سبحانه و تعاليٰ نے كس وارث كو كتنا ملے گا اور كس صورت ميں كس كو كتنا ملے گا ، پوري تفصيل ذكر فرمائي۔ اسي طرح اس مقدار كے بيان كو كسي مقرب فرشته يا نبي و رسول كي جانب تفويض نهيں كيا۔ فرائض كي تفصيل كے ليے سوره نسا كي شروع اور آخر كي آيات نازل فرمائيںاور ان فرائض كو يعني متعينه حصے كو اپنے حدود كا نام ديا،ان مومنين كے ليے جو فرائض كے نفاذ ميں الله سبحانه و تعاليٰ كي پوري اطاعت كرتے هيں۔ ايسے باغات كا وعده فرمايا جن كے نيچے نهريں جاري هيں۔ ارشاد فرماتا هے:

 


٫٫تِل كَ حُدُو دُ اللّٰهِ وَمَن يُطِعِ اللّٰهَ وَرَسُو لَهُ يُد خِل هُ جَِنّٰت تَج رِي مِن تَح تِھَا ال اَن ھَارُ خَالِدِي نَ فِي ھَا وَذٰلِكَ ال فَو زُ ال عَظِي مُ ٬٬﴿النسآئ:13﴾

 


علمِ فرائض كي اهميت كے بارے ميں سيد الانبيا صلي الله عليه وسلم كي بهت سي احاديث هيں جن سے واضح هے كه علمِ فرائض كي اهميت دوسرے علوم كي به نسبت كتني زياده هے، اور امتِ اسلاميه كے عوام و خواص كو اس علم كے فروغ كے ساتھ ساتھ علمِ فرائض پر عمل كرنے كي كتني ضرورت هے ۔ حضرت عبد الله بن عمر بن العاص رضي الله تعاليٰ عنهما سے روايت هے، آپ صلي الله عليه وسلم نے فرمايا:

 


٫٫العلم ثلاثۃ وما سوي ذلك فضل آيۃ محكمۃ و سنۃ قائمۃ و فريضۃ عادلۃ ٬٬﴿اروائ الغليل: 1664﴾ يه حديث ضعيف هے۔

 


عظيم المرتبت صحابيِ رسول ابن مسعود رضي الله عنه سے روايت هے ۔ آپ صلي الله عليه وسلم نے فرمايا:

 


٫٫تعلموا القرآن و علموه الناس و تعلموا الفرائض و علموھا الناس و تعلموا العلم و علموه الناس فاني امرئ مقبوض و ن العلم سيقبض و تظهر الفتن حتي يختلف ال سنان في الفريضۃ لا يجدان من يفصل بينھما ٬٬ ﴿تفسير قرطبي،ج:5،ص:44﴾

 


حضرت ابن مسعود رضي الله عنه هي سے دوسري روايت هے كه آپ صلي الله عليه وسلم نے فرمايا:

 


٫٫ان اللّٰه تعاليٰ لم يكل قسم مواريثكم الي نبي مرسل ولا الي ملك مقرب ولٰكن تولي بيانھا فقسمھا بين قسم ٬٬﴿احكام الورايت:19﴾

 


حضرت ابو هريره رضي الله عنه سے مروي حديث ميں سيد الكونين عليه الصلاۃ والسلام نے ارشاد فرمايا:

 


٫٫تعلموا الفرائض و علموه الناس ف نه نصف العلم و ھو ول شيي ينسر و ھو ول شيي ينتزع من امتي ٬٬ ﴿ابن ماجه:2819﴾

 


اس حديث كو اكثر محدثين كرام نے ضعيف قرار ديا۔ بيهقي كي روايت ميں هے:

 


٫٫تعلموا الفرائض ف نه من دينكم و انه نصف العلم و انه اول علم ينتزع من امتي ٬٬ ﴿احكام الورايت:19﴾

 


ان مذكوره احاديث طيبه ميں علمِ فرائض سيكھنے كي ترغيب هے اور ان احاديث سے اهميتِ علمِ فرائض بھي ظاهر هے ۔ علماے اسلام كا حديثِ رسول كے ان الفاظ ٫٫فانھا نصف العلم٬٬ كے معني ميں اختلاف هے۔ايك فريق نے يه معني بيان كيا:٫٫نصف علم هونے كا معني حال كے اعتبار سے هے ۔ چوں كه انسان كي دو حالتيں هوتي هيں، حالت حيات اور حالت وفات۔ اس ليے يه تاويل الفاظ سے زياده قريب هے كه فرائض حالت وفات سے متعلق هيں اور باقي عدم حالت حيات سے متعلق هيں۔٬٬ دوسرے فريق نے اس معني ميں كها: ٫٫نصف علم سے مراد يهاں دونوں قسموں ميں سے ايك هے، اگرچه دونوں قسميںمساوي نهيں اس ليے فرائض علم كي ايك قسم هے اور بقيه علم دوسري قسم ميں آتے هيں۔ اور چوں كه فرائض دو قسموں ميں سے ايك هے، اس ليے نصف علم كها گيا ۔ بعض فقها نے نصف سے مراد صنف ليا هے ، جب كه بعض نے اسباب ملكيت كي تقسيم اختياري اور قهري كر كے علم فرائض كو قهري ميں شامل كيا۔ بهر حال مراد جو بھي هو ليكن يه ايك ناقابل انكار حقيقت هے كه سلف اور خلف كے اكثر فقهاے اسلام نے اس علم كا بهت زياده اهتمام كيا۔ اپنے اكثر اوقات اس فن كي تعليم اور اس كے قواعد كي تحرير ميں اس نهج پر وقف كيا جس طرح سيد الخلق عليه الصلاۃ والسلام نے اس فن كي تعليم و تعلم كے فروغ پر ابھارا۔ امت اسلاميه كے ان عظيم علم برداروں نے اپنے شب و روز ايك كر كے علومِ قرآنيه كے فروغ كے ليے بهت سي عظيم تاليفات قيامت تك كے مومين كو ورثه ميں عطا كيں۔

 


امير المومنين حضرت عمر بن الخطاب رضي الله عنه نے فرمايا:

 


٫٫تعلموا الفرائض فانھا من دينكم ٬٬

 


ايك مرتبه آپ نے امتِ مسلمه كے سامنے يه بھي فرمايا:

 


٫٫اذا تحدثتم فتحدثوا بالفرائض واذا لھوتم فالھو بالرسي ٬٬

 


حضرت ابن عباس رضي الله تعاليٰ عنهما الله سبحانه و تعاليٰ كے اس فرمان:٫٫الا تفعلوه تكن فتنۃ في الارض و فساد كبير ٬٬ كا معني يه بيان فرمايا:

 


٫٫اگر تم ميراث فرمانِ الٰهي كے مطابق نهيں لو گے تو دنيا ميں فتنه اور بڑا فساد پيدا هوگا۔٬٬

 


حضرت ابو موسيٰ اشعري رضي الله عنه نے فرمايا:

 


٫٫مثل الذي يقر القرآن ولا يحسن الفرائض كمثل برنس لا ر س له ٬٬

 


صاحبِ كتاب الفروض حضرت امام قراني رحمۃ الله عليه نے كها ، امتِ اسلاميه كا اجماع هے كه اس علم كا سيكھنا فرضِ كفايه هے ۔ كها جاتا هے كه وليد بن مسلم رحمۃ الله تعاليٰ عليه نے خواب ميں ديكھا كه وه كسي باغيچے ميں داخل هوئے اور سواے سفيد انگوروں كے تمام پھلوں ميں سے كچھ نه كچھ كھائے۔ اس خواب كي تعبير جب اپنے استاذ شيخ الاوزاعي رحمۃ الله عليه سے دريافت كي تو شيخ نے فرمايا:

 


٫٫تمھيں سواے فرائض كے تمام علوم ميں دسترس هوگي كيوں كه فرائض جوهر العلم هے جس طرح كه سفيد انگور تمام انگوروں كا جوهر هے ۔٬٬

 


اهميتِ علمِ ميراث پر اور بھي احاديث هيں جن سے ثابت هوتا هے كه اس علم كا اهتمام كرنا كتنا ضروري هے ۔ آج ضروري هے كه اس علم كے فروغ ميں وهي كردار ادا كريں جو اسلاف نے كيا اور هم پر يه لازم هے كه امام الانبيا صلي الله عليه وسلم كي وصيت كي حفاظت كريں تاكه يه علم باقي رهے۔

 


يهود و نصاريٰ كے منفي افكار: اس كائنات ميں انسان تھا ، انسانيت نهيں تھي، لوگ تھے، اپني زندگي كي هر خواهش پوري كرتے تھے ليكن سب كچھ اپنے انداز ميں ۔ كسي كو كسي كے حقوق كي پروا نهيں تھي۔ اهلِ طاقت و قوت اپني درندگي ، حيوانيت اور سفاكانه طرزِ عمل سے اپنے غير كو غلاميت پر مجبور كرتے تھے ، اتحاد و بھائي چارگي نام كي كوئي چيز نهيں تھي۔ انسان انسان سے پيار و محبت كرنا بھول گيا تھا۔ مردوں كي زندگي ميں عورتوں كي حيثيت ان كے كپڑوں كے برابر بھي نهيں تھي ۔ حد تو يه تھي كه مرد جس طرح چاهتا عورت كو استعمال كرتا ۔ غريب و نادار كا تو كوئي پرسان حال هي نهيں تھا ۔ ديني اور دنيوي زندگي كے هر شعبے ميں تاريكي چھا چكي تھي ۔ ايسے ماحول ميں كامياب زندگي كے چراغ روشن كرنا كتنا مشكل هوگا، ان دلوں كو جو باطل عقائد كي آلودگي سے كالے هوگئے تھے ۔ ان كو صاف كر كے ايمان كے نور سے منور كرنا كتنا كٹھن هوگا۔ در حقيقت هم اسے صحيح تصور بھي نهيں كر سكتے، كيوں كه كسي قوم كو اس كے آبا و اجداد كے رسوم و رواج اور تقليدات سے هٹا كر كسي اور عقائد و تعليمات كي پابندي كي دعوت دينا واقعي ميں بهت مشكل كام هے ۔ ليكن رحمۃ للعالمين صلي الله عليه وسلم نے اپنے ربِ قدير كي مدد سے اس كے احكامات و تعليمات كو اس طرح عام كيا كه الله سبحانه و تعاليٰ نے خود يه اعلان فرما ديا :

 


٫٫اَل يَو مَ اَك مَل تُ لَكُم دِي نَكُم وَ اَت مَم تُ عَلَي كُم نِع مَتِي وَرَضِي تُ لَكُمُ ال اِس لَامَ دِي نًا ٬٬﴿المائدۃ:3﴾

 


آپ كے صحابه بھي قرآن و سنت كو اسي نهج پر عام كرتے رهے ، جس راستے پر آپ صلي الله عليه وسلم نے عملي طور پر اپني امت كے سامنے چل كر دكھايا تھا۔ ليكن بعد ميں ايك زمانه ايسا آجاتا هے جب مسلمان اسلامي تعليمات سے پهلو تهي كرنے لگتے هيں، اپني هي تاريخ سے اپنے آپ كو مٹانا شروع كر ديتے هيں اور رشد و هدايت اور تعليماتِ اسلام سے اتني دور چلے جاتے هيں كه وه خدمات جو ايك مسلمان انجام دے رها تھا اور ان خدمات سے ترقي و بلندي كے تقريباً سارے مراحل كو عبور كر چكا تھا ، وه سب كچھ اعداے اسلام اور دشمنانِ رسول صلي الله عليه وسلم كے دامن ميں چلي جاتي هيں اور تهذيب و ثقافت اور بلند فكري جو هماري تھي ، اس كا فائده اٹھا كر هم هي پر وار كرنا شرع كر ديا اور ان كے حملوںكي شدت كي صورت حال يه هے كه ابھي هم ايك زخم پر مرهم پٹي هي كر رهے هوتے هيں كه دوسرا اس سے بڑا حمله هوجاتا هے۔

 


ان كي طرف سے اسلامي احكامات و تعليمات پر هونے والے بڑے حملوں ميں ايك مسئله ميراث بھي هے ۔ اس زمانے ميں جب عورتوں كي مردوں كے درميان كوئي قيمت نهيں تھي اسلام نے انھيں عزت و آبرو كي نعمت سے سرفراز كيا ۔ ماں كو ماں، بيٹي كو بيٹي اور بهن كو بهن كا درجه عطا كيا ، يقينا هر عورت كو اس كا صحيح حق عطا كيا ۔ اور آج جب مغربي تهذيب اور تعليم و فكر نے عورتوں كو ماڈرن بنا كر ايك بار پھر زمانه جاهليت كے رنگ ميں رنگ ديا هے ، عورتوں كو خور د و نوش كي اشيا كي طرح اپني هوس مٹانے كے ليے اور عياشي كي زندگي گزارنے كے ليے بازاري چيز بنا ديا هے ، وه اعتراض كرتے هيں كه اسلام نے عورتوں كے حقوق كے سلسلے ميں انصاف نهيں كيا كيوں كه اسلامي اصول كے تحت عورتوں كو اكثر و بيش تر مردوں كے مقابلے آدھا يا اس سے كم تركه ملتا هے ، حالاں كه سچ كچھ اس طرح نهيں هے ، بلكه حقيقت تو يه هے كه ساري صورتيں ايسي هيں جن ميں عورتوں كو مردوں كے مقابلے دوگنا يا زياده تركه ملتا هے ، جس ميں خالقِ ارض و سما كي بڑي عظيم حكمت بھي هے ۔ اگر آج اهلِ عقل و فكر فرائض ميں تقسيمِ رباني كو ديكھيں تو انھيں سب كچھ فطرت كے مطابق هي لگے گا ، مثال كے طور پر چند وه صورتيں جن ميں عورتوں كو زياده ملتا هے ۔

 


پهلي صورت:مرنے والي عورت هو اور اس كے پيچھے اس كا شوهر هو اور ايك بيٹي ، خواه يه بيٹي اس شوهر سے هو يا اس سے پهلے والے سے ۔ ايسي صورت ميں اس لڑكي كو اس آيتِ كريمه كے تحت آدھا ملے گا:

 


٫٫يُو صِي كُمُ اللّٰهُ فِي اَو لَادِكُم لِلذَّكَرِ مِث لُ حَظِّ ال اُن ثَي ينِ فَاِن كُنَّ نِسَآئً فَو قَ اث نَتَي نِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَاِن كَانَت وَاحِدَۃً فَلَھَا النِّص فُ ٬٬ ﴿النسآئ:11﴾

 


اور شوهر كو اس آيتِ مباركه كے تحت چوتھائي ملے گا:

 


٫٫فَاِن كَانَ لَھُنَّ وَلَد فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَك نَ ٬٬﴿النسآئ:12﴾

 


وه لوگ جو غيروں كي فكر اور تعليمات سے متاثر هو كر اسلام كي حقانيت كو تسليم نهيں كرتے ، ان دونوں آيتوں ميں دل كا دروازه كھول كر غور كريں كه عورت كو مرد كا دوگنا مل رها هے يا نهيں۔ مجھے يقين هے كه اگر بغض و عناد سے خالي هو كر ديكھيں گے تو اسلامي اصول كے سامنے سرِ تسليم خم كرنے پر مجبور هو جائيں گے۔

 


دوسري صورت:جو ماں كي طرف سے بھائي بهن هيں ، اگر ايك هو تو چھٹا ملے گا اور دو يا دو سے زياده كي صورت ميں اس آيت كے تحت تهائي ميں بھائي بهن برابر كے شريك هوں گے ، بھائي كو بهن سے زياده نهيں ملے گا ۔آيتِ قرآنيه يه هے :

 


٫٫ وَاِن كَانَ رَجُل يُو رَثُ كَلَالَۃً اَوِام رَ َۃ وَلَهُ اَخ اَو اُخ ت فَلَكُلِّ وَاحِد مِّن ھُمَا السُّدُسُ فَاِن كَانُو ا اَك ثَرَ مِن ذٰلِكَ فَھُم شُرَكَائُ فِي الثُّلُثِ ٬ ٬ ﴿النسآئ:12﴾

 


يه هيں چند مثاليں جو ان معاندينِ اسلام كے ليے كافي هيں جن كي زندگي كا مقصد هي هے اسلام كے حق كو نقص بنا كر پيش كرنا ۔ اسلام كي حقانيت كا رخ موڑ كر بطلان كي راه دينا اور جس دين كي بنياد امن و سلامتي قائم كرنا هے ، اسے اختلاف و فساد كا سبب تصور كرنا، ليكن انھيں معلوم نهيں همارا دين و قرآن قيامت تك كے ليے ، ان كے ليے چيلنج هيں اور هم انھيں دعوتِ نظاره ديتے هيں كه آو اور هماري تعليمات كو منصف هو كر پڑھو، هدايت پاو گے، روشني ميں آجاو گے، ايك كامياب زندگي مل جائے گي۔

 


مذكوره دونوں مثالوں كے علاوه اور بھي بهت ساري صورتيں هيں جن ميں عورتوں كو مردوں كے برابر يا مردوں سے زياده تركه ملتا هے ۔ بعض محققين نے 37صورتيں ايسي دكھائي هيں جن ميں مستشرقين كے بے معنيٰ اعتراض كا جواب هے۔ يه حقيقت هے كه بهت سي صورتوں ميںمردوں كو زياده ملتا هے، جس كي ايك حكمت يه هے كه مرد كي ذمه داري عورت سے كهيں زياده هے۔ ايك مرد كو جتنے حقوق ادا كرنے پڑتے هيں ايك عورت كو نهيں، چاهے زمانے كي رو ميں ڈھلنے والے اور مذهبِ اسلام كوتعنت و تعصب كي نظر سے ديكھنے والے جتنا بھي كچھ كهيں انھيں اس حقيقت كے سامنے سرِ تسليم خم كرنا هي پڑے گا:٫٫الرجال قوامون علي النسائ ٬٬﴿النسائ34﴾ ايك مرد ميں جتني قوتِ مدافعت هوتي هے ايك عورت ميں نهيں۔ سماجي،لهذا عورتوں كے ذهن و دماغ كو بدلنے والوں سے ميں صرف اتنا كهوں گا كه اس زمانے ميں تمھاري قدامت كي سب سے بڑي اور كھلي دليل يه هے كه آج تم نے تمھاري فكر كي اتباع كرنے والي عورتوں كو برهنه اور ننگا كر كے فيشن كا نام دے ديا هے،جس پر وه خوش هيں۔ تم نے عورتوں كو اپني خواهشات مٹانے كا محض ايك ادنيٰ سامان بنا ديا هے ۔ اپني آنكھوں سے ديكھو، تمھاري نسليں تمھاري زندگي هي ميں يه فكر لے كر گھوم رهي هيں ، عورت كيا هے ، كچھ بھي نهيں، هماري زندگي ميں اس كي حيثيت صرف اتني هے "Use & Throw"يعني استعمال كرو اور جوتوں كي طرح نكال كر باهر پھينك دو۔

 


ميں ان عورتوں كے ساتھ عصري علوم كے دائرے ميں آنكھ كھولنے والي اسلامي بهنوں اور غير اسلامي دوشيزاو ں كو يه دعوتِ نظاره ديتا هوں كه اسلامي تعليمات فطرت كے عين مطابق هيں، يهي آپ كو آپ كي ديني و دنيوي زندگي كے هر مجال ميں كاميابي كے منازل سے هم كنار كرے گي۔ آپ ان عورتوں كو ديكھ كر عبرت حاصل كر سكتي هيں اور معاشرے كو ديكھ كر مغربي تهذيب و روايات كو جھٹلا سكتي هيں جس معاشرے كے مرد عام طور سے اپنے جسم كو ڈھكے هوئے هوتے هيں جب كه عورتوں كو برهنه كيے هوتے هيں۔ ياد ركھو ، تعليماتِ الٰهيه هي ابدي هيں، اسي ميں سچي خوشي هے اور عظيم كاميابي بھي ۔ جاتے جاتے هدايت كے ليے ميں اتنا كهوں گا كه خدا را مساوات كے نام پر چند لمحوں كي خوشي حاصل هونے والي تعليم و فكر سے اپنے آپ كو دور ركھيں ، كيوں كه الله وحده لا شريك كا اعلان هے: ٫٫الرجال قوامون علي النسائ ٬٬﴿النسائ34﴾اور يه آپ كے نزديك اور بھي اچھي طرح ظاهر هے كه ايك عورت كو اس كي زندگي كے هر لمحے ميں ايك مرد كي ضرورت هے، مرد كے بغير هر محاذ پر ، هر مجال ميں وه كمزور هي كمزور هے۔ اهلِ هوش و خرد ،غور كرو

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

بحث میں حصہ لیں

آپ ابھی پوسٹ کرکے بعد میں رجسٹر ہوسکتے ہیں۔ اگر آپ پہلے سے رجسٹرڈ ہیں تو سائن اِن کریں اور اپنے اکاؤنٹ سے پوسٹ کریں۔
نوٹ: آپ کی پوسٹ ناظم کی اجازت کے بعد نظر آئے گی۔

Guest
اس ٹاپک پر جواب دیں

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • حالیہ دیکھنے والے   0 اراکین

    • کوئی رجسٹرڈ رُکن اس صفحے کو نہیں دیکھ رہا
×
×
  • Create New...